DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Tıp Bilimlerinde Proje Yazma
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
MED 270
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı; bilimin tanım, kapsam ve metodolojisinin anlaşılması, tıp bilimlerinde araştırma projesi yazılması, yürütülmesi, değerlendirilmesi ve araştırma sonuçlarının sunumu ile ilgili temel tanım, kavram, bilgi ve becerilerin kazandırılması, tıp öğrencilerinin müracaat edebileceği araştırma fon kaynakları ile ilgili farkındalığın yaratılmasıdır ve tıp öğrencilerinin, akranlarına araştırma bazında efektif geri-bildirim verme ve takım çalışması becerilerinin geliştirilmesi
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Tıp bilimlerinde araştırmanın kapsam ve metodolojisini temel düzeyde açıklar.
  • 1-Tıp bilimlerinde araştırmanın kapsam ve metodolojisini temel düzeyde açıklar.
  • 2-Tıp bilimleri ile ilgili belli başlı veri tabanlarını tarar.
  • 3-Tıp bilimleri ile ilgili temel düzeyde bir makaleyi efektif olarak okur.
  • 4-Belli konuda yaptıkları literatür taramasını toparlar ve sunar.
  • 5-Bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak tıp bilimlerinde lisans düzeyinde proje önerisi taslağı oluşturur.
  • 6-Bilim etiğini açıklar ve Etik Kurula müracaat dosyası hazırlar.
  • 7-Tıp öğrencilerinin müracaat edebilecekleri araştırma fon kaynaklarını sıralar.
Ders Tanımı Bu ders, öğretim üyesinin sunumlarının yanısıra, küçük grup çalışmaları, öğrenci sunumları, sözlü yazılı ve poster ödevlerinden oluşur. İnteraktif ve aktif öğrenme teknikleri kullanılır. Derse giriş bilimin tanımı, bilim göstergeleri, tıp bilimlerinin dünya literatürüne katkısı, bilim felsefesine giriş gibi temel konular ile başlar. Daha sonra öğrenciler tıp bilimleri ile ilgili veri tabanlarını araştırmayı ve kullanmayı öğrenir. Efektif makale okuma ve değerlendirme eğitimi verilir ve makale okuma çalıştayı yapılır. Öğrenciler seçecekleri bir konuda literatür taraması gerçekleştirir ve literatür özetini derleyerek sunar. Bilimsel metodolojinin tüm basamakları interaktif olarak anlatılır. Proje yazma eğitimi verilir. Öğrenciler bireysel olarak bir araştırma proje taslağı hazırlar ve hem yazılı hem sözlü olarak sunar. Proje kapsamında Etik Kurula Müracaat formu doldurulur. Özgeçmiş hazırlamada önemli noktalar üzerinde durulur. Son olarak, bir poster hazırlama ve sunma eğitimi verilir. Öğrenciler bu ders kapsamında hazırlayacakları proje önerisi ve diğer ödevlerini port-folyolarına yüklerler.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri
X

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma-Dersin Tanıtımı Bilim Nedir? Bilimin felsefesi ve tıp bilimlerinin kısa tarihçesi. Günümüzde bilimsel parametreler nelerdir? Ülkemizin Tıp Bilimleri açısından dünyaya katkıları. http://www.felsefenedir.com/bilim-felsefesi okunmalı İlgili başka web siteleri /makaleler araştırılmalı
2 Tıp bilimlerine yararlı olabilecek veri tabanlarında araştırma yapmak (Sunum + Grup Çalışması) Pubmed, WoS, Google Scholar. vb. Belirli bir konu seçilerek sınıfta o konuda dersin sorumlu öğretim üyesi yönlendiriciliğinde veri tabanı uygulaması yapacaklardır.
3 Bilimsel Araştırma Nedir? Araştırma Türleri Nelerdir? Kalitatif araştırmalar/ Deneysel araştırmalar (Sunum) Wyse S (2011). What is the difference between Qualitative research and Quantitative research? http://snapsurveys.com/blog/what-is-the-differencew-between-qualitative-research-and-quantitative-research/
4 Bilimsel Makale Türleri (Sunum) Efektif Makale Okuma: Grup Çalışması (ÖDEV No 1) Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps.Wiley-Blackwell, UK, 2010. Öğrenciler tarafından seçilerek getirilen bilimsel makaleler çalışma grupları içinde belli bir şablona göre değerlendirilecektir. Doldurulmuş şablon, 1No’lu ödev olarak teslim edilecektir.
5 Belirli konuda literatür tarama yapma ve toparlayıp sunma (ÖĞRENCİ SUNUMLARI) (SUNUM) Maureen MD, Dawson BA & Joyce A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp23-60. Öğrenciler tarafından belirli konuda yapılan literatür taramanın “Özeti” bireysel olarak sunulacak ve slidelar basılı olarak teslim edilecektir.
6 Bilimsel Araştırma metodolojisi ve Basamakları . Bilimsel Araştırma Proje Y azma (I) Giriş Bölümü (Konunun önemi/Bilimsel Soru/ Hipotez/ Amaç ve hedefler/ Özgünlük/ Yaygın Etki) (Sunum + Grup Çalışması) Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success; pp. 1-368 (İlgili konular)
7 Bilimsel Araştırma Proje Yazma (II) Tasarım ve Yöntemler (Çalışma grupları, İçleme/Dışlama Kriterleri /Araştırmanın Planı /bağımlı/Bağımsız değişkenler/ Yöntemler) Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success ; pp. 1-368 (İlgili konular)
8 Bilimsel Araştırma Proje Yazma (III) Proje Yönetimi (Zaman Çizelgesi, Iş Planı, İş Paketleri, A/B planı, Risk Yönetimi, Alt Yapı, İnsan Kaynakları, Bütçe) Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success; pp. 1-368 (İlgili konular)
9 Ara Sınav Bilimsel Araştırma Proje örneklerinin Giriş Böşümünün Sunumları
10 Bilim Etiği nedir? (SUNUM) Etik Kurullara Nasıl Müracaat Yapılır? (ÖDEV No 2) KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Öğrenciler İEÜ web sitesinden ve diğer üniversitelerin sitelerinden, Etik kurul müracaatı ile ilgili bilgileri araştıracaklar ve bir müracaat örneği hazırlayacaklardır. Ödevin ders öğretim üyesine belirlenen tarihte iletilmesi gerekmektedir.
11 Tıp Öğrencilerinin Müracaat Edebilecekleri Araştırma Fonları ve İlkeleri Öğrenciler ilgili web siteleri üzerinden araştırma yapacaklardır.
12 Özgeçmiş Nasıl Yazılır? Özgeçmiş Örneklerinin gözden geçirilmesi Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences.Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp.139-160. Öğrenciler derse -varsa- özgeçmişleri ile geleceklerdir.
13 Araştırma Projelerinin Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 83-96.
14 Poster Hazırlama (SUNUM No 2) Maureen MD, DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK; pp. 113-124. Öğrenciler belirlenen tarihte poster sunumu yapacaklardır.
15 Dönemin Gözden geçirilmesi, portfolyoların değerlendirilmesi
16 Final Sınavı-PROJE TESLİMİ Öğrenciler Proje önerilerini tamamlanmış şekilde, CV ve diğer ekleri ile birlikte kişisel olarak teslim edeceklerdir.
Ders Kitabı

Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success,  2002.

Maureen MD,  DawsonBA & Joyce,A.O. Communication Skills for Biosciences. Wiley-Blackwell, 2010, UK.

J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011

Cargill M & O’Connor, P. Writing Scientific Articles-Strategy and Steps.Wiley-Blackwell, UK, 2010.

Gosling P & Noordam B. Mastering your PhD. Springer 2006

Önerilen Okumalar/Materyaller

Wyse S (2011). What is the difference between Qualitative research and Quantitative research? http://snapsurveys.com/blog/what-is-the-differencew-between-qualitative-research-and-quantitative-research/

KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007.

Blaxter, L , Hughes, C, & Tight, M. (2010). How to research. (4th ed.).

Cryer P.(2006) Research Student’s Guide to Success. Third Edition. Open University Press. Mc-Graw Hill. Berkshire England.

Arthur, J. (2004). The Research Student’s Guide to Success.  A concise guide to college success: carpe diem. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall

Andrews, A. (2003). Research questions. London: Continuum

Booth, W. C, Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2003). The craft of research. (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Orna E, Stevens G (2009). Managing Information for Research

Bonnetta L (2005) (Ed) Making The Right Movements: A practical guide to scientific management for postdocs and new faculty,  Howard Hughes Medical Institute

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
2
4
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
10
Final Sınavı
1
14
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest